2022-07-15 17:00:57 Admin

כל הסיבות לקנות כחול לבן

כל הסיבות לקנות כחול לבן

מירב דוסטר | בשיתוף מטה כחול לבן במשרד הכלכלה | מאקו פורסם 18/06/15
כולנו רוצים לחיות במדינה שבה הכלכלה חזקה ויציבה, שבה יש יותר מקומות עבודה והאבטלה מצטמצמת. אבל מה באמת אנחנו עושים כדי לקדם את זה? אחד הפתרונות: פשוט לקנות מוצרים ישראליים. למה? כמה סיבות שיגרמו לכם להבין למה זה הדבר הכי טוב שתעשו עבור כולנו

אנחנו אוהבים להתהדר בשמות של מותגים חוצי יבשות, לרוץ מרתונים עם נייק, לצלם סלפי באייפון החדש, ולהרכיב משקפי שמש של פראדה לפני שאנחנו יוצאים לשמש הישראלית. כמה מקום, מחשבה, וכבוד אנחנו נותנים למוצרים ישראליים שמיוצרים בארצנו הקטנטונת? אנחנו שואפים לחזק את הכלכלה, לצמצם את האבטלה ולחיות בחברה שוויונית, אבל מה אנחנו עושים כדי להתקדם לשם? אחד הדברים שיכולים לסייע הוא קניית מוצרים ישראליים, ואם עד כה לא השתכנעתם, הנה כמה סיבות שבגללן חשוב לקנות כחול-לבן:

1. כי עצמאות היא לא מילה גסה - כלכלה חזקה ועצמאית חשובה לכל מדינה באשר היא, וודאי למדינה כמו ישראל, שהשוק שלה קטן, היא מוקפת במדינות אויב והמסחר שלה איתן מוגבל מאוד, ואם זה לא מספיק, גופים עוינים בעולם עושים עליה חרם כלכלי.

2. בתעשייה הישראלית עובדים בכבוד – התעשייה שלנו שומרת על עובדיה, מעסיקה אותם בתנאי עבודה הוגנים שמאפשרים קיום בכבוד ושומרת על תנאי איכות סביבה גבוהים. כשאנחנו קונים מוצר שייבאו אותו ממדינות מתפתחות שונות, אנחנו לא יודעים באילו תנאי עבודה ושכר ייצרו אותו.

3. עוזרים לתעשייה להתפתח – התעשייה המסורתית זקוקה לשוק מקומי חזק על מנת שהיא תמשיך להתפתח, לפתח את המוצר ולשפר אותו, באופן כזה, נוצר לה בסיס איתן וממנו היא יכולה לפרוץ החוצה לעולם הגדול.

4. מוצר ישראלי הוא לא יקר יותר - התעשייה הישראלית מייצרת מגוון רב של מוצרים, רובם מתומחרים במחיר תחרותי מול מוצר מיובא ברמת גימור דומה.

5. מוצר ישראלי הוא לא פחות איכותי – התעשייה הישראלית כבר הוכיחה כי המוצרים המקומיים טובים ואיכותיים לפחות כמו מתחריהם המיובאים, ובמקרים רבים אף עולים עליהם.

6. עידוד לייצוא של התוצרת הישראלית - עידוד של התעשייה הישראלית "בבית" יסייע לה כיצואנית, כיוון שכשהמוצר אינו מבוקש בראש ובראשונה בבית, לא קל לייצא אותו. כדי לייצא מוצרים לחו"ל, שוק שהוא ממילא לא קל, דרוש ניסיון של פיתוח וייצור המוצר, והמקום הכי טוב להתחיל עם זה, הוא בבית - בישראל.

7. מקדמים חברה שוויונית – מפעלי תעשייה ישראלים רבים מעסיקים עובדים בפריפריות. כאשר אנו רוכשים מוצרים כחול לבן אנו ממשיכים לספק פיתוח תשתיות ותעסוקה לעובדים אלו, ועוזרים לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה. בנוסף, אנו מאפשרים תעסוקה למגוון רחב של אזרחים ובעלי תפקידים: פיננסים, פועלי ייצור, הנהלה. בזה, לא רק שאנו עוזרים לקדם כלכלה בריאה אלא חברה שיווניות ונכונה יותר.

8. מתאימים את המוצר בשבילך - היצרן הישראלי מכיר את הצרכן הישראלי ומייצר מוצרים שמתאימים לטעם המקומי כמו טעמי גלידה מסוימים או מרקמי גבינה כמו גם מוצרים שעמידים באקלים הישראלי או מותאמים למידות השוק. כולנו יודעים שנעליים איטלקיות נחשבות למובחרות בעולם, אך מעט מאיתנו יודעים שכף הרגל האיטלקית צרה יותר מכף הרגל הישראלית הממוצעת, לכן נעליים בייצור ישראלי יכולות להתאים הרבה יותר לכף הרגל הישראלית.

9. כך שומרים על הרווחים בבית – כאשר מוצר מיוצר ונרכש בישראל, כל הרווחים נשארים בישראל: המיסים, תשלומי העובדים, וגם הנתח של המדינה מהרווח גדל.

10. כחול לבן הוא גם ירוק – ייצור ישראלי טוב לאיכות הסביבה שלנו. כאשר אין צורך לייבא באוניות ומטוסים, נוצר חיסכון בשינוע והובלות והפחתה בזיהום הסביבה.

ייעוץ לכתבה:
ינון אלרועי, משנה למנכ"ל משרד הכלכלה וראש מטה כחול לבן.
ד"ר רון תומר, סמנכ"ל אוניפארם בע"מ, ויו"ר מטה כחול לבן של התאחדות התעשיינים